Voice
Dialogue is bruikbaar in allerlei situaties. Het leidt snel tot inzichten in
bijvoorbeeld:
- de dilemma’s of je wel of niet
gaat solliciteren voor die leidinggevende positie, nieuwe baan of opleiding;
- in burn out situaties.
- Voor trainers, coaches en
loopbaanbegeleiding.
- wanneer je meer keuzevrijheid
voor jezelf wilt creëren in hoe je je leven leidt (bijvoorbeeld
privé-werk);
- lastige werksituaties waarin je
je bijvoorbeeld ergert aan je collega;
Doelstelling Voice Dialogue
De
achterliggende gedachte van deze methode is dat wij als persoon uit meerdere
kanten bestaan. Ook wel subpersonen, ikken of stemmen genoemd. Denk
bijvoorbeeld aan de momenten dat je geen zin hebt om naar die verjaardag te
gaan, maar iets in jou vindt dat je moet
gaan. Of dat je graag in aanmerking wilt komen voor een functie, maar iets in
jou zegt dat het toch geen zin heeft om te solliciteren. Of dat je eindelijk
dat mooie boek hebt gekocht, waarover je je nu schuldig voelt, omdat het best duur
was.
In al deze
voorbeelden spelen verschillende kanten van jezelf mee. De ene kant wil graag
dat boek, maar de andere kant vind het moeilijk om dat geld uit te geven. Deze
verschillende kanten worden bij Voice Dialogue subpersonen genoemd. Het doel
van de methodiek is om gezamenlijk met de Voice Dialogue begeleider jouw
subpersonen te verkennen en te ervaren. Hierdoor leer je meer sturing te geven
aan je subpersonen. Dit helpt je om betere keuzes te maken en om te gaan met de
tegengestelde kanten van jezelf, ze te waarderen en te ontdekken welke
subpersoon van jou, in welke situatie het beste tot zijn recht komt. Want, zo
stelt Voice Dialogue, al jouw kanten (subpersonen) zijn waardevol. Voice
Dialogue is er dan ook niet op gericht om het individu te veranderen.
Ieder van
ons bestaat uit een groot aantal subpersonen. De subpersonen die het meest
dominant aanwezig zijn, zijn ontstaan om te overleven in de context waarin je
bent opgegroeid. Deze kant van onszelf is er ter bescherming van onszelf. De
subpersonen die minder sterk aanwezig zijn, zijn de kanten van onszelf die
denken dat als wij deze tonen, wij een risico lopen om gestraft of gekwetst te worden. Voice Dialogue beschouwt
alle subpersonen als een persoon, een mens van vlees en bloed met eigen
gedachten, wensen, gevoelens en herinneringen. Zij stelt dat het gedrag en het
gevoel bij dat gedrag, een samenspel is van een aantal subpersonen. Dit kan
iemand beperken in het nemen van een beslissing of leiden tot ineffectief
gedrag.
Middels deze methode ga je ontdekken hoe verschillende kanten van jezelf denken en doen, wanneer ze in actie komen en waarom. Vervolgens leer je hoe je je kunt losmaken van de verschillende subpersonen. Tenslotte leer je het overzicht te hebben over je subpersonen, waardoor je meer sturing krijgt op de verschillende kanten van jezelf.
De praktijk
Voice
Dialogue geeft namen aan de subpersonen. Voorbeelden zijn de pleaser, de
pusher, de controleur en de innerlijke criticus. Deze benamingen dienen niet
als typologieën. Het zijn slechts schetsen. Iedere subpersoon is namelijk in
een unieke context ontstaan en zal zich dus ook op een unieke wijze bij ons
manifesteren.
Wij zullen
de genoemde subpersonen allemaal in enige mate herkennen. Voor een aantal is
het bijvoorbeeld lastig om aan te geven dat je een vergadering om 20.00uur te laat vindt en je dus niet aanwezig zult
zijn. Dit kan zijn, omdat wij niemand willen teleurstellen (de pleaser), of,
omdat wij vinden dat wij ons moeten profileren (de pusher). In
loopbaanvraagstukken kan iemand veel moeite hebben van baan te veranderen,
omdat de controleur continue loopt te wijzen op wat er fout kan gaan. Of de
innerlijke criticus zo sterk aanwezig is, dat het aan zelfvertrouwen ontbreekt.
Aan de andere kant realiseert de pusher dat wij alles op alles zetten om die
baan te krijgen. Zorgt de controleur er voor dat je goed voorbereid op een
sollicitatiegesprek komt. En zorgt de pleaser in ons dat wij goed kunnen samenwerken.
De kunst is om onze subpersonen in te zetten wanneer wij ze nodig hebben, óf naar de achtergrond te sturen wanneer zij ons belemmeren. Ze blijven allen even waardevol. Voice Dialogue leert ons dat in te zien.
Voor een verdere kennismaking met Voice Dialogue verwijs ik naar het boek:
Ik Ken mijn Ikken, van Karin Brugman, Judith Budde en Berry Collewijn (ISBN 9789058715241)
Interessant artikel
BeantwoordenVerwijderen