Over mij

Mijn foto
Als zelfstandig HR professional kan ik mijn nieuwsgierigheid naar mens, maatschappij en organisatie alle vrijheid geven. Dat inspireert mij iedere keer weer. Als persoon en in mijn werk hecht ik veel waarde aan creativiteit, vrijheid, vriendschap, communicatie en menselijk geluk. In mijn werkzaamheden hecht ik daarnaast ook waarde aan verantwoordelijkheid, flexibiliteit,ambitie, pragmatisme en professionaliteit. Deze waarden komen in FRAAI ADVIES samen. Kenmerkend in mijn benadering is mijn focus op het onderscheidende vermogen van de organisatie en de medewerkers die daar werkzaam zijn. Dit vermogen, de organisatie competenties en het human capital vinden aansluiting met elkaar door inspiratie en visie.Fraai Advies biedt in dit spectrum de schakel tussen mens en organisatie.

maandag 9 juli 2012

Wil de echte IK opstaan!

Voice Dialogue, eindelijk weer eens een methode die niet op zoek is naar wat er mis is met ons! Deze methode realiseert persoonlijke ontwikkeling zonder veroordeling. Het accepteert ons als individu die uit meerdere aspecten bestaat en beschouwt ons als een waardevol all-inclusive pakket.

Voice Dialogue is bruikbaar in allerlei situaties. Het leidt snel tot inzichten in bijvoorbeeld:
  • de dilemma’s of je wel of niet gaat solliciteren voor die leidinggevende positie, nieuwe baan of opleiding;
  • in burn out situaties.
  • Voor trainers, coaches en loopbaanbegeleiding.
  • wanneer je meer keuzevrijheid voor jezelf wilt creëren in hoe je je leven leidt (bijvoorbeeld privé-werk);
  • lastige werksituaties waarin je je bijvoorbeeld ergert aan je collega;
Met de inzichten verkregen door de Voice Dialogue methode, ontstaat mobiliteit en beweging. Het levert balans op door persoonlijke bewustwording en acceptatie van jezelf, òòk die kanten die je minder leuk vindt aan jezelf.

Doelstelling Voice Dialogue

De achterliggende gedachte van deze methode is dat wij als persoon uit meerdere kanten bestaan. Ook wel subpersonen, ikken of stemmen genoemd. Denk bijvoorbeeld aan de momenten dat je geen zin hebt om naar die verjaardag te gaan, maar iets in jou vindt dat je moet gaan. Of dat je graag in aanmerking wilt komen voor een functie, maar iets in jou zegt dat het toch geen zin heeft om te solliciteren. Of dat je eindelijk dat mooie boek hebt gekocht, waarover je je nu schuldig voelt, omdat het best duur was.
In al deze voorbeelden spelen verschillende kanten van jezelf mee. De ene kant wil graag dat boek, maar de andere kant vind het moeilijk om dat geld uit te geven. Deze verschillende kanten worden bij Voice Dialogue subpersonen genoemd. Het doel van de methodiek is om gezamenlijk met de Voice Dialogue begeleider jouw subpersonen te verkennen en te ervaren. Hierdoor leer je meer sturing te geven aan je subpersonen. Dit helpt je om betere keuzes te maken en om te gaan met de tegengestelde kanten van jezelf, ze te waarderen en te ontdekken welke subpersoon van jou, in welke situatie het beste tot zijn recht komt. Want, zo stelt Voice Dialogue, al jouw kanten (subpersonen) zijn waardevol. Voice Dialogue is er dan ook niet op gericht om het individu te veranderen.

Ieder van ons bestaat uit een groot aantal subpersonen. De subpersonen die het meest dominant aanwezig zijn, zijn ontstaan om te overleven in de context waarin je bent opgegroeid. Deze kant van onszelf is er ter bescherming van onszelf. De subpersonen die minder sterk aanwezig zijn, zijn de kanten van onszelf die denken dat als wij deze tonen, wij een risico lopen om gestraft of  gekwetst te worden. Voice Dialogue beschouwt alle subpersonen als een persoon, een mens van vlees en bloed met eigen gedachten, wensen, gevoelens en herinneringen. Zij stelt dat het gedrag en het gevoel bij dat gedrag, een samenspel is van een aantal subpersonen. Dit kan iemand beperken in het nemen van een beslissing of leiden tot ineffectief gedrag.

Middels deze methode ga je ontdekken hoe verschillende kanten van jezelf denken en doen, wanneer ze in actie komen en waarom. Vervolgens leer je hoe je je kunt losmaken van de verschillende subpersonen. Tenslotte leer je het overzicht te hebben over je subpersonen, waardoor je meer sturing krijgt op de verschillende kanten van jezelf.

De praktijk

Voice Dialogue geeft namen aan de subpersonen. Voorbeelden zijn de pleaser, de pusher, de controleur en de innerlijke criticus. Deze benamingen dienen niet als typologieën. Het zijn slechts schetsen. Iedere subpersoon is namelijk in een unieke context ontstaan en zal zich dus ook op een unieke wijze bij ons manifesteren.
Wij zullen de genoemde subpersonen allemaal in enige mate herkennen. Voor een aantal is het bijvoorbeeld lastig om aan te geven dat je een vergadering om 20.00uur  te laat vindt en je dus niet aanwezig zult zijn. Dit kan zijn, omdat wij niemand willen teleurstellen (de pleaser), of, omdat wij vinden dat wij ons moeten profileren (de pusher). In loopbaanvraagstukken kan iemand veel moeite hebben van baan te veranderen, omdat de controleur continue loopt te wijzen op wat er fout kan gaan. Of de innerlijke criticus zo sterk aanwezig is, dat het aan zelfvertrouwen ontbreekt. Aan de andere kant realiseert de pusher dat wij alles op alles zetten om die baan te krijgen. Zorgt de controleur er voor dat je goed voorbereid op een sollicitatiegesprek komt. En zorgt de pleaser in ons dat wij goed kunnen samenwerken.

De kunst is om onze subpersonen in te zetten wanneer wij ze nodig hebben, óf naar de achtergrond te sturen wanneer zij ons belemmeren. Ze blijven allen even waardevol. Voice Dialogue leert ons dat in te zien.

Voor een verdere kennismaking met Voice Dialogue verwijs ik naar het boek:
Ik Ken mijn Ikken, van Karin Brugman, Judith Budde en Berry Collewijn (ISBN 9789058715241)

1 opmerking: