Mobiliteit en de generatie
X, Y en Z
Eén van de uitkomsten van een
seminar over Strategische Flexibilisering is dat baangarantie zal veranderen naar werkgarantie;iemand wordt aangenomen bij bedrijf X met de intentie
voor onbepaalde tijd, mits hij bereid is te investeren in zijn inzetbaarheid.
Dit zal voor iedereen gelden.
Generatie X zal hier echter, vanuit zijn referentiekader, anders mee omgaan dan
generatie Y of Z.
De mobiliteit van de
medewerker bepaalt de (toekomstige) slagkracht van de organisatie. In iedere
organisatie is het woord mobiliteit inmiddels ingeburgerd. In de
praktijk, ervaar ik dit nog als een moeizaam proces. De organisatie is nog
onvoldoende ingericht om een structurele beweging in de loopbaan van haar
medewerkers te realiseren. Je zal vast herkennen dat het praten over mobiliteit
geaccepteerd is. Zodra een medewerker van de ene afdeling naar de andere zou
moeten bewegen heeft het management ineens redenen om daar niet aan mee te
werken. Daarnaast ontbreekt een strategische personeelsplanning en een
opleidingsprogramma. Kortom, mobiliteit is nog niet verankerd in de
organisatiecultuur, ons referentiekader. Dit laatste is voor mij de aanleiding
om te kijken naar het referentiekader per generatie. De babyboomers kijken met argus
ogen naar het fenomeen. Je bent in hun ogen bezig hun baan af te pakken en dus
hun zekerheid en veiligheid. De generatie Y kan niet wachten om met de volgende
uitdaging te beginnen. Zij zien mobiliteit als een middel om autonoom te
blijven en hun vrijheid te behouden. Verankering van het onderwerp, vraagt dus
om rekenschap van de subcultuur per generatie.
Moeten wij dan aparte generatiesessies houden? Juist niet. De keuze die wij hebben is de verschillen per generatie, méér zichtbaar te maken. Als Pieter op ziet tegen het beginnen met een andere taak of functie, dan werkt het aanstekelijk als hij Kees vol energie ziet uitkijken om iets anders te gaan doen. Als de manager en HR zich dan bewust zijn van de verschillen per generatie, dan kunnen zij aansturen op een dialoog hierover. In deze dialoog staat het referentiekader centraal. Hoe meer generaties dan aanwezig zijn, hoe meer de verschillen naar voren komen en hoe meer verruimend de dialoog zal werken.
Er is veel over generatiekenmerken
geschreven. Mijn advies is om de tijd te nemen een aantal artikelen hierover te
lezen. Over het algemeen worden drie of vier generaties onderscheiden. Om toch
een grof beeld te schetsen van de verschillen, het volgende rijtje:
1.
Babyboomers
'43-'602. Generatie X '61-'80
3. Generatie Y/Z '81-'00
ad1)babyboomers
Zij hechten waarde aan status.
De beloning zit in de titel, het salaris en de erkenning. Baanverandering heeft
een negatieve impact op de loopbaan. Persoonlijke ontwikkeling heeft minimale
aandacht, er is weinig zelfreflectie. De behoefte aan feedback is minimaal. Het
gaat om het gelijk ipv het geluk. Zij zijn nuchter, reactief en bescheiden.
ad 2)generatie X
Zij hechten waarde aan vrijheid,
de beloning zit in het verkrijgen van autonomie. Baanverandering is
noodzakelijk voor een goede loopbaan. Persoonlijke ontwikkeling heeft top prio
en feedback over functioneren kan nooit genoeg zijn. Zij zijn zelfbewust,
ondernemend, open en eerlijk
ad3)generatie Y
Zij hechten waarde aan
authenticiteit, samenwerking en zingeving. (Baan)Verandering is voor hen
onderdeel van de dagelijkse routine. Persoonlijke ontwikkeling is onderdeel van
het dagelijks leven, in dit kader richten zij zich op zinvolle contacten en
sociale netwerken. Zij zijn eigenzinnig en houden zich niet aan de ‘oude' grenzen.
Natuurlijk is dit een zwart-wit weergave van de generaties. En toch herken ik er veel uit. De 24-jarige die
niet schroomt aan de CEO het waarom van iets te vragen. De 57-jarige die loyaal
blijft aan procedure en regelgeving, omdat het altijd zo is gegaan. Mijn
ervaring is dat zolang je de persoon niet veroordeelt (veiligheid), het enorm
veel energie oplevert als de verschillende generaties aan dezelfde tafel zitten
en invulling geven aan het woord mobiliteit. Het blijft dan niet bij woorden,
maar het wordt generatieproof en duurzaam omgezet in daden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten